Obsah

CYKLOSTEZKA BEVLAVA SE TĚŠÍ VELKÉ OBLIBĚ NEJEN MÍSTNÍCH, ALE TAKÉ TURISTŮ Z ČESKÉ I SLOVENSKÉ REPUBLIKY

Typ: ostatní
Skalka nad VáhomOblíbenost cyklostezky v regionu dokazují výsledky sčítače na obou stranách státní hranice.

BRUMOV-BYLNICE (30.08.2022) – Mezinárodní cyklostezka BEVLAVA pokračuje na několika místech v regionu ve výstavbě nových úseků. Jedním z nich je Brumov-Bylnice, kde byla koncem června zahájena další etapa výstavby ve směru ke státní hranici. Oblíbenost cyklostezky v regionu dokazují také výsledky sčítače na obou stranách státní hranice.

Město Brumov-Bylnice je významným článkem na této trase. Na jeho území (v místní části Sidonie) se v budoucnu spojí se slovenskou částí cyklotrasy.

Budování cyklostezek ve městě začalo realizací prvního úseku v roce 2009. Postupně byly budovány další dílčí úseky – jak na Valašské Klobouky, tak směrem ke státní hranici se Slovenskou republikou (až do místní části Svatý Štěpán). V letošním roce byla cyklostezka BEVLAVA propojena i směrem k sousední obci Štítná nad Vláří - Popov.

Stěžejním úsekem cyklostezky na území města je část mezi Bylnicí a Sv. Štěpánem o celkové délce 3,184 km. Úsek byl realizován v rámci projektu „Na bicykli po stopách histórie“ díky přeshraniční spolupráci s Trenčianským samosprávnym krajom (dále jen „TSK“). Projekt si kladl za cíl spojit cyklotrasy v ČR a na Slovensku a tím i pomyslně Trenčianský hrad s hradem Brumov. „Symbolika této cyklotrasy je v tom, že spojuje nejen dva státy, dva kraje a dva hrady, ale hlavně dobré lidi,“ řekl před časem trenčínský župan Jaroslav Baška. Vybudování tohoto projektu se podařilo díky financím z Programu spolupráce INTERREG V-A SK-CZ 2014 – 2020.

Úsek Bylnice - Sv. Štěpán byl realizován v roce 2019. Investiční náklady na české straně činily celkem cca 66,9 mil. Kč, z toho uznatelné byly cca 66 mil. Kč.  Příjem z dotace na tento úsek cyklostezky je nakonec ve výši 70 % z celkových nákladů, tj. 47 324 365,69 Kč. Při rozhodování o dalším postupu jsme v té době vážili rizika, zda pokračovat dále v zahájeném investičním procesu, nebo zastavit nadobro společný projekt se všemi důsledky. Město by z vlastních zdrojů nemohlo v jednom roce (tak, jak se to nakonec podařilo) realizovat celý předmětný úsek se třemi mosty, a stejně tak by nebyl realizovaný ani projekt partnera (TSK) s jejich 11,4 km dlouhým úsekem z Nemšové do Trenčína.  Bez tohoto silného a zkušeného partnera a jeho podpory by tak náročný projekt byl pravděpodobně dosud ve fázi plánovaných záměrů,“ uvedl starosta města Kamil Macek. „I přes korekci dotace a s ohledem na rozsah investice se jedná o částku, bez které by bylo krajně obtížné pro město velikosti Brumova-Bylnice stavbu zajistit z vlastních prostředků,“ konstatoval RNDr. Jiří Horáček, ředitel Odboru evropské územní spolupráce Ministerstva pro místní rozvoj ČR (dále jen MMR ČR). „Stavba generuje významný socioekonomický přínos pro celý region v podobě zvýšeného cestovního ruchu, ale i ve formě lepších možností pro cyklistickou dopravu, rekreaci místních obyvatel, posílení přeshraničních vazeb a utužení přeshraničních vazeb, které jsou významné pro předkládání dalších projektů, a tedy i další rozvoj regionů,“ dodal RNDr. Jiří Horáček.

„Jsme rádi, že se tento projekt podařilo za podpory MMR ČR a přeshraničních partnerů realizovat,“ řekl starosta města Brumov-Bylnice pan Kamil Macek. „Místní obyvatelé i turisti při svých cyklotoulkách díky tomuto společnému projektu poznávají přírodu i historii obou příhraničních regionů a nás velmi těší, že se cílem nejen cyklistů stává také město Brumov-Bylnice čím dál víc,“ přiznal starosta města.

To dokazují také poslední výsledky ze sčítače, který je v rámci spolupráce Sdružení obcí mikroregionu Valašské Klobucko a Partnerství, o. p. s., nově umístěn u druhého mostu právě v úseku Bylnice – Sv. Štěpán. Sčítač byl podpořen v rámci Fondu malých projektů programu INTERREG V-A Slovenská republika – Česká republika a výsledky dokazují, že cyklisté i pěší, které tento sčítač umí zaměřit v obou směrech, si cyklostezku BEVLAVA oblíbili. Za první měsíc, kdy byl sčítač na cyklostezku u Sv. Štěpána umístěn, se tudy prošlo a projelo 13 185 návštěvníků.

Za hranicemi státu se v rámci zmiňovaného projektu „Na bicykli po stopách histórie“ realizoval úsek mezi Nemšovou a Trenčínem. Ten je zároveň součástí Vážské cyklomagistrály vedoucí podél údolí řeky Váh napříč Trenčínským krajem, která je budována s cílem propojit Trnavský a Žilinský kraj. A právě úsek mezi Nemšovou a Trenčínem kraluje v žebříčku oblíbenosti, což dokazují aktuální výsledky sčítače, umístěného v obci Skalka nad Váhom, kde se jen za poslední půlrok projelo a prošlo bezmála 166 tisíc cyklistů, resp. pěších.

Skalka nad Váhom

obr.: cyklostezka podél Skalky nad Váhom (SK)

Město Brumov-Bylnice pokračuje v těchto dnech další etapou výstavby. V červnu začaly stavební práce v úseku od železničního přejezdu v místní části Svatý Štěpán, po místní komunikaci v místní části Sidonie. Délka cyklostezky BEVLAVA se tak po dobudování tohoto úseků prodlouží o cca 795 m. Z důvodu navržené změny technického řešení trasy v místech mezi drážním tělesem a tokem Vlára je předpokládaný termín dokončení v průběhu roku 2023.

V květnu proběhlo také zahájení stavby cyklostezky BEVLAVA na Hornolidečsku, konkrétně se jedná o úsek Lužná – Lidečko - Horní Lideč – Valašské Příkazy. Pokud vše půjde podle plánu, termín dokončení tohoto úseku cyklostezky BEVLAVA je stanoven na konec roku 2023.

Na závěr malý tip od nás - při projížďce cyklostezkou BEVLAVA se nezapomeňte v Brumově-Bylnici zastavit v lesoparku, který je vybudován podél cyklostezky mezi bývalým pivovarem a koupalištěm. Ten nabízí příjemný oddych a relax ve stínu stromů. Zahrnuje dřevěné workoutové hřiště, herní prvky pro děti, odpočinkovou zónu a prostor pro posezení u grilu, kde se setkávají rodiny a přátelé. Největší atrakcí je pak dvojitá lanová dráha, na kterou stojí fronty nejen děti. Lanová dráha je otevřena denně od 8:00 do 21:00.

lesopark

obr.: lesopark vybízí k odpočinku i zábavě

lesopark2

obr.: lesopark nabízí spoustu herních prvků pro děti, včetně  dvojité lanové dráhy

(tz)


Vytvořeno: 30. 8. 2022
Poslední aktualizace: 30. 8. 2022 14:52
Autor: Mgr. Hana Schnarr